Daca esti aici, nu esti maimuta. / You are not a monkey if you are here.

Maimuta este mamifer. Insa ea nu intra pe acest blog. In concluzie: clar, nu esti maimuta. Ce esti? / The monkey is a mammal. Even so, it does not access this blog. In conclusion: definitely, you are not a monkey. What are you?

luni, 15 martie 2010

Linie si contur.



Mi-am rezervat putin timp pentru a raspunde unei intrebari care mi-a fost pusa de curant de un artist. Nu stiu de ce am ales sa raspund prin intermediul acestui blog, poate pentru ca am simtit nevoia sa impartasesc raspunsul meu si cu tine si pentru ca am vrut sa ma contrazici.

Ei bine, intrebarea este urmatoarea " Ce este linia si ce este conturul?" Mai bine spus, exista vreo diferenta intre cele doua? Ce le diferentiaza? Ce au in comun?

Intrebarea asta mi-a fost pusa acum sase zile. De atunci pana acum, nu am reusit sa gasesc un raspuns. Cu toate asta, acum cred ca pot sa scriu cateva randuri. Sunt sigura ca pe aceasta tema s-ar putea scrie un roman.
Primul impuls a fost sa raspund in termeni pur tehnici , termeni care fac referire la domeniul artistic. Corect, linia este urma lasata de creion sau de orice alt instument pe hartie, panza etc. Aceasta linie defineste o textura sau un corp. Prin urmare, linia devine ea insasi un instument care ajuta artistul la definirea unei entitati. Bun. Conturul face parte din acest registu al liniei, insa are o misiune mai subtila(ce cuvant ciudat, nu este cel mai potrivit, insa altul nu imi vine in minte).Conturul face o trecere, acel "pasaj" despre care se vorbeste. Conturul face diferenta dintre doua spatii, dintre fond si fundal, dintre planuri etc.

Totul bun si frumos. O sa exemplific imediat intr-un articol aceste doua aspecte ale liniei si conturului. Cu toate astea, mi-am spus eu, trebuie sa fie ceva mai departe de stricta definire a liniei si conturului, dincolo de discursul asta sec pe care l-am tinut pana acum. Este minuat cum linia si conturul se completeaza reciproc. Nu numai in arta. Voi lua un exemplu imediat: Van Gogh. Ce inseamna la Van Gogh linia? Dar conturul? Foloseste Van Gogh linie si contur? Nu, vor spune multi. Eu zic ca da. Eu zic sa ne uitam cu ochii intre-deschisi la operele lui.Observi cum pensulatia formeaza un contur insesizabil la prima vedere? Observi cum umbrele devin linii si lumina devine contur? Da. Spre deosebire de clasici ( vezi Rafael? sau nu? ) unde linia si conturul sunt doua lucruri opuse care ajung sa se intalneasca doar in accentele fine de pe vesminte, la impresionisti, "instumentele" astea doua compun intreaga opera. Nu sunt doar simple instrumente. Ele taiesc prin pensulatie, prin felul in care artistul alege sa faureasca tabloul (a propos de asta, voi discuta la un moment dat si de "modul" ).

Mai mult, te invit sa asculti Beethoven, Sonata lunii ( o voi posta si eu pe blog). Poti diferentia linia si conturul in muzica lui? Inchide ochii. Bun. Asculti accentele fine? Alea sunt linii. Cu ajutorul lor, Beethoven formeaza o stare. Iar conturul, ei bine conturul e ce iti ramane in urechi si in inima dupa ce asculti.



Momentan nu prea mai am idei, asta e doar o schita a ceea ce o sa detaliez mai incolo.


Revin cu Sonata lunii imediat.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu