Daca esti aici, nu esti maimuta. / You are not a monkey if you are here.

Maimuta este mamifer. Insa ea nu intra pe acest blog. In concluzie: clar, nu esti maimuta. Ce esti? / The monkey is a mammal. Even so, it does not access this blog. In conclusion: definitely, you are not a monkey. What are you?

luni, 15 martie 2010

Virtuoz sau nu?

Iata ca revin cu lamuriri legate de virtuozitate. Dupa cum am spus intr-o postare anterioara, astazi am avut prilejul sa fiu intrebata daca ma consider "virtuoz" in ceea ce prijeste cantatul la pian. Nu stiu daca intrebarea a fost in gluma sau la modul serios pusa, insa eu am declarat clar : NU. Nu neaparat pentru ca ,  in fapt, chiar nu sunt nicidecum asa ceva, adica "virtuoz". Ci pentru ca nu mi-ar placea sa fiu. Raspunsul meu dat astazi a lansat o discutie destul de interesanta . Cel care mi-a pus intrebarea a parut sa fie usor confuz cand i-am spus ca sensibilitatea si virtuozitatea sunt , cel putin pentru mine, doua notiuni care nu pot sta una langa cealalta. Am sa iti dau doua exemple aici, * nu stiu daca trebuie sau nu sa iti folosesc numele, cred ca nu *. In orice caz, de mult timp am dorit sa fac o astfel de lamurire, insa pana acum nu am avut sansa sa o fac. Cred ca mi-am spus prea mult mie insumi ca NU mi-ar placea sa ajung vreodata la virtuozitatea aia mult dorita de majoritatea interpretilor, fie ei experimentati sau nu. Iar eu ma consider un interpret de nivel mediu, chiar sub mediu, asta dupa multi multi ani de pian. Si dupa o pauza destul de lunga, trebuie sa recunosc. Iata deci definitia cuvantului "virtuoz" din DEX: VIRTUÓZ, virtuozi, s.m. Persoană care stăpâneşte în mod desăvârşit tehnica unui instrument muzical sau, p. gener., tehnica unei arte. [Pr.: -tu-oz] – Din it. virtuoso, fr. virtuose. Iata deci, in definitie se regaseste cuvantul "tehnica". Iata acum ce inseamna tehnica:


Nimeni nu neaga forta si maiestria cu care Lisitsa interpreteaza pisea. O simpla privire asupre mainilor ei si iti dai seama ca ceva supranatural este la mijoc.

Acum sa definim termenul talent: TALÉNT, talente, s.n. Aptitudine, înclinare înnăscută într-un anumit domeniu; capacitate deosebită, înnăscută sau dobândită, într-o ramură de activitate, care favorizează o activitate creatoare. ♢ Loc. adj. De talent = talentat. ♦ Persoană înzestrată cu aptitudini remarcabile. – Din fr. talent, lat. talentum. Cuvite cheie:" capacitate innascuta" , "persoana inzestratata". Si acum definitia pasiunii:PASIÚNE, pasiuni, s.f. 1. Stare afectivă şi intelectuală deosebit de intensă şi stabilă, manifestată ca o tendinţă care polarizează procesele psihice ale omului, determinându-l prin intensitatea efectelor sau prin permanenţa acţiunii lor. Si nu in ultimul rand, definitia sensibilitatii:SENSIBILITÁTE, sensibilităţi, s.f. 1. Facultate de a simţi, de a reacţiona la excitaţii, de a-şi schimba, într-o anumită măsură, starea iniţială sub acţiunea unui agent exterior; acuitate a simţurilor; capacitatea de a percepe senzaţii. 2. Capacitate de reacţie afectivă; intensitate afectivă; emotivitate, afectivitate. ♦ (În artă şi literatură) Capacitatea de a transmite, de a provoca emoţii artistice; receptivitate artistică. Bun. Ceea ce urmeaza inseamna tot ce am scris mai sus + inca ceva ce nu poate fi definit. Cu toate astea, daca vei observa, in niciuna din definitiile din DEX nu apare cuvantul tehnica. Helene Grimaud nu e tehnica. Ma rog, e tehnica, dar numai atat cat ii trebuie. Restul e altceva. In niciun caz, nu are legatura cu "virtuoz". Am avut sansa sa o vad anul asta la Enescu. Sala palatului era arhiplina, oamenii stateau pe scarile care urcau spre sala in sine numai ca sa o auda. Eu am vazut-o. Este singura, dar singura interpreta care m-a facut sa am fiori pe sina spinarii. Mai mult, nu cred ca am mai fost eu mult timp de atunci. Te sfatuiesc sa inchizi orice altceva ce se poate auzi pe langa tine, merita. Chiar si asa, in calitate semiproasta, pe youtube. Helene Grimaud, concertul numarul 5 pentru pian, a 2 a parte. Beethoven:


Da. Acum poti face diferenta, nu? Oricum, iti multumesc ca m-ai facut sa ma gandesc la asta . Voi mai posta in curand ceva despre diferenta dintre felul in care interpreteaza doi artisti aceeasi piesa. Sper ca v-mfacut seara mai placuta.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu